torsdag 12 januari 2012

en alternativ jul






Till min bild inspirerades jag av Elisabeth Ohlson Wallins tolkning av den sista måltiden där hon bytt ut Jesus lärjungar mot transvestiter.
 Min tanke var att göra på ungefär samma sätt men att använda julkrubban istället. Många förknippar krubban och Jesu födelse med julen så det kändes självklart att krubban fick symbolisera julen.
 Julen framställs ofta idyllisk och som en perfekt högtid där alla är glada och tillfreds med livet, jag ville få bort den stämpeln och visa julkrubban ur ett lite mer verklighetstroget perspektiv. Ta bort alla censurer och visa hur det kan se ut i verkligheten.
Jag använde en pläd som skulle se ut som snö och torkad mossa runt om krubban. Min grundtanke med uppgiften var att göra en uppgraderad och provocerande version av den ursprungliga julkrubban där Jesus föddes. Av den anledningen så har jag valt att ha kvar Jesusbarnet, Josef och Maria och några av djuren. Men resten av figurerna har jag bytt ut mot andra mer provocerande, kända figurer.  Jag skrev ut alla bilder och klistrade ihop dem med kartong så de kunde stå upprätt.
Jag är nöjd med slutresultatet och jag tycker själv att jag fick fram grund idén bra. Jag tycker att det är roligare med en mer provocerande julkrubba istället för den vanliga traditionella julkrubban så den står nu i fönstret på mitt rum. 

/fanny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar