torsdag 12 januari 2012

HUMAN CHRISTMAST TREE




De här bilderna illustrerar "en levande julgran" jag ville ha med någon slags tolkning av en julgran eftersom det trots allt är en julblogg om än en väldigt vriden syn på allt vad julen innebär. Därför så fick Lydia agera än mänsklig julgran. Vi fäste julkulor i håret och i öronen som dekoration. Jag ville få en mer dämpad känsla i bilderna så därför gjorde jag dem svartvita och lade på mycket kontrast för att få skarpa konturer mot det vita. Jag har använt en kort slutartid för att försöka frysa håret på den första bilden. 
Jag tänkte även ta upp ett ämne som diskuterats mycket om hit och dit i media, nämligen var går gränsen för att manipulera en bild? När jag redigerade dessa bilder så använde jag ett verktyg där jag fyllde i glipor i håret för att det skulle kännas mer tätt som grenar på ett träd. Och det är ju i sin rätta bemärkelse samma sak som att jag har manipulerat bilden. Och var går då gränsen? I dagens samhälle är det svårt att hitta en bild i t.ex. ett modemagasin där bilden INTE är manipulerad på något vis. Vi blir lurade att tro att bilderna visar verkligheten och det är bland annat det som bidrar till alla snevridna ideal som vi pumpas med dagligen. Vad tycker ni? Vart går gränsen? 

/Fanny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar